گیرنده های مزه در دستگاه گوارش و جلوگیری از چاقی

 علیرغم بیش از 25 سال تحقیق بروی داروهای ضد چاقی، تعداد بسیار کمی از این داروها در طولانی مدت موثر واقع می شوند. درحال حاضر محققین در گزارشی که بصورت آنلاین در بیست و یک دسامبر در مجله ی Trends in Endocrinology & Metabolismمنتشر گردید، هدف قرار دادن گیرنده های مزه در معده را یکی از استراتژیهای جدید مبارزه با چاقی معرفی کردند.  در دستگاه گوارش طعم غذاهایی که ما مصرف می کنیم- تلخ، شیرین، چرب، مطبوع- به همان  طریقی که در زبان حس می شود و از طریق مکانیزیم های پیام رسانی مشابه ای ادراک می گردد. نتیجه ی حس دستگاه گوارش  در مورد مزه و طعم غذاها آزاد شدن هورمونهایی برای کنترل سیری و میزان قند خون ، هنگام رسیدن غذا به روده است. گیرنده ها در معده به دریافت غذای بیش از اندازه پاسخ می دهند و اختلال در عملکرد  این گیرنده ها می تواند نقش مهمی در چاقی ، دیابت و اختلالات مرتبط با متابولیک داشته باشد .

 دانشمندان می گویند: شواهد زیادی وجود دارد که می توان از چاقی و بیماریهای مرتبط با آن جلوگیری یا با  هدف قرار دادن رسپتورهای طعم در سلولهای دستگاه گوارش آنها را درمان نمود. این کارسبب آزاد شدن  هورمونهایی می شود که سیگنال احساس سیری را ایجاد می کنند. در نتیجه تأثیرات فیزیولوژیکی یک غذا را تقلید می نمایند. با این کار بدن ما تصور می کند که غذا وارد بدن شده است درحالیکه فرد در حقیقت غذایی نخورده است.

به گفته ی دکتر Depoortere: چگونگی تأثیرات جراحی های bariatricدرکاهش وزن  و کاهش ابتلا به دیابت و سایر بیماریهای مرتبط با چاقی هنوز چندان مشخص نشده است اما احتمالاً به تغییراتی در ترشح هورمونهای روده ای مرتبط می باشد . هدف قرار دادن گیرنده های مزه درخارج از دهان که بروی ترشح هورمونهای کنترل دریافت غذا موثرند ،می تواند جاده ای جدید برای تقلید تأثیرات مذکور به روش غیر جراحی باشد.

دانشمندان معتقدند هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری برای تعیین رسپتورهای مزه که به عنوان هدف برای داروهای جدید در جلوگیری و درمان چاقی و دیابت بکار گرفته خواهند شد، احساس می شود.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2012/12/121221123458.htm